TrImE kAcEh KerNa visit BloG sAyEr..=)

"seronok!! seronok!!"

Tuesday, August 16, 2011

Matured??

Assalamualaikum....

Da 22 tahun....da kategori wanita da aku sekarang..teringat, kalau dulu... zaman2 kt high skul or kat matrikulasi... kalau ade cikgu2 ke, penceramah ke..panggil or bg arahan "yang wanita, sila duduk seblah sini.." pantang...mesti sume bdak2 pompuan bertempik.."perempuann laaaa!!!" haha...sbb, ade beze di situ..antara perempuan dan wanita.. tapi kedua2 nya membawa maksud yg same..gadis..=) 

Macam mana..??Dikala usia yg makin menjangkau ni..aku sendri kurang pasti..matang kah aku? dari aspek penampilan diri, pemikiran, pandangan, sosial, tindakan..dan sebagainye.

Di suatu petang:

Angah:  "Adek ipar angah yang sebaye kamu tu..matang giler...da nk kawen da dy.."
Aku:  (Dengan agak terkejot berok..) " Haahhh??!!!!!! yeke?? "

Pertame kali aku tgk adek ipar akak aku mase kenduri kawen kakak kat penang, kampong sg.dua. Mule2 tgk ingatkan umo dlm lingkungan 24-25 tahun. Rupe2 nye sebaye aku. Penampilan dy memang vough ar..ngan kebaye labuh...and appearance dy yg nampak berkeyakinan tggi...ahh...beze sunggoh dgn aku..tapi, aku ngn dy cam x betegor sape pon..ade unsur2 dingin di disitu yahh...

Angah:  "Aaah...tekejot ke?? tapi dy memang matang la angah tgk..Ishh...beze la ngn kamu Ita."
(Ek ele....aku plak kne ..ala..boleyh arr..dy x sambong blaja...lagipon ironi org kampong memang style kawen mude..bentak ku)
Aku: " Asal lak??ape yg buat dy nmpak matured sgt ? "
(dgn sedikit bekerot kening aku ats tindakan refleks dgn ayat kakakku "beze la ngn kamu..")

Angah:  "X taw la..tp kalo tgk dy..memang nmpk matured..ngn care dy becakap...daily life dy...kamu??? org p kdai beli majalah Wanita ke..majalah Keluarge ke...Dara.com ke, kamu beli komik..komik tah ape2..eii..da 22 pon bace komik...pastu syok sgt layan korea..tgk ape la yang gelak sakan sgt dlm bilik tu..dgr lagu2 korea la..laghor je.. ngan gitar nye lagi.... Adek ipar angah tu ngn pandai masak nye, style pon feminin, pandai bercakap..kamu diam je..x pandai begaul..ade masalah bukan nk cerite...pendam sorang2.."

(Amboi minachi sorang ni..panjang plak luahan perasaan dy..ckp x hingaaatttttt..sentap giler dowh...bikin wa panas ni beb!!! tercabar kewanitaan aku ...tapi..yg keluar dari mulut aku hanyalah...)

Aku:  "owh..adek ipar angah x bace komik ea??" (rugi ar weyyy...x remaje langsong ..)-ayat loser.
Angah: " x de maknenye..kamu dgn syuweda je yg dok layan komik...tah hape2..."

(Syuweda@syuhaida adalah kazen ku yg same kepale..suke kan komik..tapi beliau juge peminat novel..rumah beliau sudah seakan2 library...namun..beze nye beliau dgn aku adalah beliau budak IQ tinggi dan aku budak IQ normal- x mungkin kate dri sendri IQ rendah)

sambung perbualan:


Dengan muke tegang menahan ketidakpuas hati an ngn hujah wanita beranak satu itu...aku menjawab

Aku:  "Hey, tolong seket..org pon taw masak gak..kemas dapo..jage qaisara ngn umairah..lipat baju je liat seket..ape bce komik je,tgk korea x matang ke?? biar ar org x crite ape2 pon..wat ape citer kt angah..pnat mulot je crite..huh.....kolot ar angah." .( pkataan kolot x sepatotnye kluar sbb x relevan langsong ..tp...ahh persetankan!!!- macam yg aku mention awal2 tadi..aku sendri x pasti berapa matangkah aku..)

Selepas itu..angah hanye mampu mengiyakan yg aku ni rajin  dan boleyh masak plus gelak sorang2..sambil aku diam agak makan dalam seket.. sentap tu bro....

Aku tidak tahu pandangan orang tentang maksod "matang"..laen org, laen definisi mereka...aku x tahu pulak kalau ade manusia yang mengukur istilah matang dgn membandingkannye bersama komik..korea...gitar..walaupon aku kurang bergaul..atau dengan kate laen nye..ade sedikit masalh komunikasi..tapi..aku adalah gadis...punye hati dan akal untuk berfikir setiap tindakan. Kadang2 pemikiran tidak melambangkan tindakan..aku lebeyh suke berdiam diri dari menonjol...Melakukan dari memberi arahan..menyimpan dari meluah..Ade masalah ke dgn komik,korea dan gitar aku???cittt.. (soalan ni dituju kepada kakak aku..) 

p/s: X citer masalah pon.. X matured ke????!!!!! 

2 comments: